Dat schrijft
topman Kevin Systrom woensdag op zijn blog in reactie op de ontstane
ophef over een wijziging in de privacyvoorwaarden van Instagram.
Volgens Systrom was die aanpassing louter bedoeld om bekend te maken dat
Instagram wil experimenteren met nieuwe manieren van reclame. Veel mensen
dachten echter dat de dienst met wereldwijd 80 miljoen gebruikers vanaf 16
januari foto’s wilde doorverkopen aan commerciële partijen.
"Dit is niet waar en het is onze fout dat deze taal verwarrend is. Voor alle
duidelijkheid: het is niet onze bedoeling om uw foto’s te verkopen",
aldus de topman. Instagram gaat de formulering van de vernieuwde
privacyvoorwaarden aanpassen, zodat er geen geen verwarring meer over kan
bestaan.
Gesponsorde berichten
Instagram is een applicatie waarmee je op mobiele telefoons foto’s kunt
bewerken en fungeert ook als een sociaal netwerk. Maar ondanks de grote
populariteit van de app, was een duidelijk verdienmodel nog ver te zoeken
ten tijde van de overname
door Facebook.
Nu moet de foto-app geld gaan verdienen, en wel door gesponsorde berichten,
net als op Facebook. Dat lijkt in ieder geval de intentie van de gewijzigde
voorwaarden. Adverteerders krijgen de mogelijkheid om foto’s en
gebruikersnamen te tonen bij promoties van bedrijven. Dat doet denken aan de
manier waarop likes van Facebook worden gebruikt om merken aan te prijzen.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl